HRVATSKA AKADEMIJA ZNANOSTI I UMJETNOSTI
CROATIAN ACADEMY OF SCIENCES AND ARTS
IZLOŽBA FRANCUSKOG DIZAJNA
OBSERVEUR DU DESIGN / PROMATRAČ DIZAJNA
Odabir 2007.
14.11. – 02.12. 2007
Gliptoteka HAZU
Riječ je o predmetima iz svakodnevnog života koji su nagrađeni ove godine. Selekciju vrši Agencija za promociju industrijskog stvaralaštva (APCI) koja je 1999. utemeljila l´Observeur, strukturu koja se direktno bavi selekcijom i nagrađivanjem. Osim glavne selekcije predmeta nagrađenih ove godine izložba će biti upotpunjena proizvodima francuskih tvrtki koje su već bile nagrađivane, a čiji su proizvodi prisutni na hrvatskom tržištu: Renault, Forticar, Estetic Uvema (proizvodi Jacques Dessanges), Alcatel mobilni telefoni.
Observeurdesign: kandidat za poboljšanje svakodnevnog života l’Observeur:
Agencija za promociju industrijskog stvaralaštva (APCI) utemeljila je 1999. l´Observeur koji otkriva značajna ostvarenja u našoj svakodnevnoj okolini, proizašla iz iznimno inovativne suradnje između tvrtki i dizajnera.
L’Observeur koristi zaštitni znak ICSID-a (International council of societies of industrial design), mjerodavnog tijela za dizajn, i sudjeluje u « World best design exchange », događaju koji se svake druge godine održava u Seoulu uz najprestižnije međunarodne nagrade.
Međunarodni izbor
Od proizvoda do strategije kroz izbor materijala, sučelja i boja, dizajn se više ne svodi samo na „industrijsku estetiku“.
Sto šezdeset i tri ostvarenja predstavljena ove godine na l’Observeuru svjedoci su suvremene kulture i odražavaju njezina stremljenja. Ali bila su izabrana naročito zato jer su dobro zamišljena, sofisticirana, inteligentna, nova, a posebnu pažnju poklanjaju onima koji ih proizvode, prodaju i koriste.
Izabrao ih je odbor, nakon što su mnoga poduzeća i dizajneri u svim područjima gospodarske djelatnosti dobili poziv na sudjelovanje .
Na koga se odnosi ?
Ostvarenja trebaju isticati dizajnerski pristup i biti nedavno osmišljena, proizvedena ili stavljena na tržište u Francuskoj. Izbor je međunarodni i dopušta i stranim poduzećima predlaganje njihovih ostvarenja. Ona obuhvaćaju više područja djelovanja kao što su proizvod, ambalaža, prostor i okolina, grafizam/vizualna komunikacija, identitet robne marke/ branding, multimedija, strategija poduzeća, usluga, sustav, sučelja, boja, materijal, zvuk i svako drugo područje gdje se primjenjuje dizajn.
Svoja ostvarenja mogu prijaviti privatna ili javna poduzeća, regionalne uprave ili zajednice, udruženja, samostalni izumitelji proizvoda, dizajneri, grafički dizajneri, arhitekti, pejzažisti, urbanisti i općenito svatko tko se time bavi, uz suglasnost partnera.
Značajna razlika: zvijezde
Najboljim ostvarenjima neovisno povjerenstvo sastavljeno od stručnjaka i profesionalaca dodjeljuje zvijezde. Trideset i tri zvijezde izbora 2007. odgovaraju različitim zahtijevanim kriterijima, a oni su: inovacija, poboljšanje udobnosti, sniženje cijene, istraživanje oblika, odgovor na nove potrebe, dostupnost, poštivanje prirodnih izvora, kvaliteta i originalnost postupka, globalna strategija poduzeća, osvajanje novog područja, vrednovanje tradicionalnog umijeća.
Posebne pohvale
ADEME, OSÉO i INPI* (Agencija za okoliš i gospodarenje energijom, Agencija koja financira i prati mala i srednja poduzeća i Nacionalni institut za industrijsko vlasništvo) od samog početka partneri l’APCI-ja, posebnim pohvalama naglašavaju specifičan doprinos u svom području: poštivanje okoliša, transfer tehnologije, patent.
Regija Île-de-France od prije dvije godine nagrađuje iznimno inovativno poduzeće.
Izložbe u Francuskoj:
Sljedeći sastanak koji će se održati od 10. listopada do 27. siječnja 2008. u Cité des sciences et de l’industrie u Parizu
U Francuskoj, nazočnost l’Observeura u Cité des sciences et de l’industrie u Parizu više od tri mjeseca, daje izložbi medijski značaj i omogućuje pedagoški rad s brojnom publikom koju uvrštavanje ovog događaja u program "Paris Capitale de la création" svake godine u siječnju iznova privlači. Izložbu l’Observeura 07 posjetilo je više od 200 000 posjetitelja, a dva francuska grada otkrila su l’Observeur 06 (Strasbourg za vrijeme salona "Maisons de Printemps" i Saint-Étienne gdje je izložba predstavljena sa zvijezdama L´Observeura 07 tijekom održavanja Međunarodnog bijenala dizajna).
Putovanje u inozemstvo
U inozemstvu, ove izložbe popraćene javnim predavanjima ili stručnim ili poslovnim putovanjima organiziranim za dizajnere, otkrivaju francusku inovativnost i kreativnost u područjima gdje su one slabo poznate, pridonoseći tako vrednovanju francuske industrije i istraživanja preko proizvoda koji su nositelji kulture, identiteta i značenja.
Unutar nekoliko posljednjih godina zahvaljujući potpori Ministarstva industrije, CulturesFrancea i UBIFRANCEa, l’Observeur se dvadeset i pet puta predstavio u inozemstvu. Gostovao je u brojnim gradovima, u nekima dva ili više puta : u Ateni, Bangkoku, Beogradu (2), Brnu, Budimpešti (2), Kopenhagenu, Gwangju, Helsinkiju, Johannesburgu, Ljubljani, Montrealu, Pekingu, Pragu, Seoulu (5), Šangaju, Sofiji, Stockholmu, Taipeiju, Tokiju.
U proljeće 2007. put će ga odvesti u Tursku u Izmir i Ankaru, a zatim za vrijeme Design Weeka u Istanbul. Izložba u Zagrebu u Hrvatskoj i još jedan pothvat širih razmjera, koji će obuhvatiti delegaciju poduzeća u Moskvi, upotpunit će tu turneju.
Na kraju, l’Observeur će u prosincu sudjelovati na velikom natjecanju World Best Design Exchange u Seoulu. Također se pripremaju poluslužbene posjete u Brazil i Indiju.
Više od 1200 ostvarenja izabranih od 1999. objedinjeno je u bazu podataka dostupnu na dvojezičnoj internetskoj stranici APCI-ja.
Dizajn "pokretač gospodarskih razmjena"
Istinski pokretač gospodarstva, dizajn podupire rast tvrtki i poboljšava konkurentnost proizvoda
... promatrati načine života
Dizajneri se oslanjaju na promatranje načina života i na analizu sociokulturnih evolucija
... poštovati okoliš
ekodizajn znači osmisliti neki proizvod procjenjujući utjecaj njegove proizvodnje na okoliš u svakoj od etapa njegovog životnog ciklusa
... povezati inovaciju, performantnost i jednostavnost upotrebe
dizajn se oslanja na tehnološke inovacije kako bi izumio proizvode koji su prilagodljiviji i učinkovitiji. S druge strane predlaže nove izazove u istraživanju i inovaciji
... ponovno izumiti tradiciju
dizajn revalorizira umijeća i materijale kako bi otvorio nova tržišta tradicionalnim obrtima. Luksuznim markama i lokalnim obrtnicima pruža mogućnosti razvoja.
... razviti globalnu strategiju marke.
Vodeće tvrtke na tržištu koje l'Observeur redovito nagrađuje dizajn koriste kao strateško sredstvo u službi svoje marke.