Na sreću, u današnje vrijeme muškarci sve češće uskaču oko poslova pranja, čišćenja, kuhanja, brige o djeci i sl., no većina žena još uvijek „drži tri ugla u kući“. Organizacija svih zadataka koje je potrebno obaviti po kući može se nazvati kućnim menadžmentom, vrlo važnim ako želite imati imalo vremena za sebe, bilo da se radilo o bavljenju hobijem, sportom, odmoru ili bilo čemu drugom.
Ako dobro ne organizirate svoj dom, prije ili kasnije ćete „izgorjeti“. Postanite menadžer u vlastitom domu.
Svaki dobar menadžer je i dobar planer
Planiranje je vrlo važan dio svakog posla pa tako i onog koji se odvija u vašem domu. Kada stvarate planove, stavite ih na papir. Nakon toga slijedi teži dio: stvarno se pridržavati tih planova. Tako dugo dok se ne pridržavate vlastitih planova, nećete biti uspješni, što znači da u svoj radni dan morate implementirati sve što ste zamislili. Naravno da to uvijek neće biti moguće provesti do kraja, kao ni na ijednom drugom poslu, no na vama je da se potrudite. Napravite planove i za sve ukućane koji vam mogu pomoći. Svi moraju pridonositi mjestu gdje žive.
Možda će vam se ovo učiniti prestrogim načinom vođenja kućanstva, no većina nas je svjesna koliko neorganiziranost može biti frustrirajuća.
Kako zapisivati planove?
Uzmite spiralni blok, bilježnicu ili pak sjednite za računalo te za svaki dan napišite koje poslove i zadatke trebate obaviti. To vam ne bi smjelo oduzimati mnogo vremena, a osim što će biti izvrstan podsjetnik za stvari koje trebate učiniti, možda će vas potaknuti da ih stvarno učinite.
Cilj je poslove raspodijeliti tako da vam još uvijek ostane vremena za odmor, a ne da vam se nakupi te ne znate što biste prije obavili. Također, moći ćete unaprijed planirati zadatke za sljedeći dan ili sljedećih nekoliko dana pa ćete na njih biti i psihički spremni.
Što ćemo jesti ovaj tjedan?
Kupovina hrane i njeno spravljanje vrlo su važni u svakom kućanstvu. Kako biste bolje kontrolirali potrošnju hrane i smanjili troškove, sastavite tjednu listu hrane koja vam je potrebna. Smislite jelovnik za svih tjedan dana i kupite samo namirnice koje vam trebaju. Stihijsko kupovanje je najgore kupovanje jer se najčešće kupi hrana koja se ne stigne pojesti pa se baca jer joj je istekao rok trajanja.
Također, s popisom ćete većinu stvari kupiti tijekom jedne kupovine pa tijekom tjedna nećete morati trošiti vrijeme na dodatne šopinge za hranu.
Kada cijela obitelj planira...
Neka svi članovi obitelji, dovoljno stari za to, sudjeluju u planiranju tjednih obiteljski obaveza. Na određeno mjesto u kući postavite bilježnicu ili pano na koji će svi moći upisivati svoje obaveze ili pak podsjećati druge članove obitelji na njihove obaveze. Primjerice, djeca uz pomoć planera mogu podsjetiti roditelje da imaju školsku priredbu ili da trebaju prijevoz na neku izvannastavnu aktivnost. Roditelji pak djecu uz pomoć planera mogu podsjetiti na kućanske obaveze kao što je iznošenje smeća, pranje suđa, usisavanje ili bilo što drugo. Obiteljski planer može biti mjesto gdje obitelj označava svoje obljetnice, rođendane i slična događanja.
Kako planirati?
U svemu je možda najvažnija metodologija planiranja. Primjerice, nije dovoljno samo napisati da ćete u jednom danu izglačati „brdo“ čistog rublja jer je činjenica da to vremenski nećete stići. Kada planirate, nemojte nagomilavati rublje i sve prati isti dan pa onda nakon toga glačati. Perite rublje svaka dva - tri dana i istim tempom glačajte.
Rezervirajte jedan ili dva dana u mjesecu za plaćanje računa. Moderna kućanstva to većinom rade putem Interneta. To će vam pomoći da svi računi budu plaćeni na vrijeme i da slučajno kojega ne preskočite. Osim toga, na taj ćete način mnogo lakše pratiti financijsku situaciju i planirati potrošnju do sljedećih primanja.
Ako imate malu djecu koja zahtijevaju mnogo vaše pažnje, organizirajte vrijeme za kućanske poslove kada oni spavaju, bilo da je to ranije ujutro ili kasnije navečer. Naravno, ostavite dovoljno vremena za san koji vam je zbog ritma života itekako potreban.
Čišćenje i pospremanje doma također ne biste smjeli ostavljati za jedan dan u tjednu. Pospremajte kada vam to dopusti vrijeme u odnosu na druge obaveze. Bilo da se radilo o 15-ak minuta, pola sata ili nešto dužem periodu. S takvom organizacijom dom će vam većinu vremena biti uredan i čist, a pritom ćete imati više vremena za sebe pa se nećete niti toliko umarati.
S druge strane, nemojte zbog rasporeda postati opsjednuti čišćenjem i pospremanjem. Jedan dan možete očistiti kupaonicu, drugi dan obrisati prašinu, treći dan usisati. Četvrti dan ne trebate ništa čistiti. Cilj je što manje vremena potrošiti na obavljanje svih potrebnih zadataka, a ne biti rob svom domu.
Redovito bacajte stare novine, časopise i letke prije nego što počnu stvarati nered. Isto vrijedi za stare ili potrgane dječje igračke, odjeću koju ne nosite i sve ostale nepotrebne stvari koje vam se nagomilavaju u kući.Time ćete dobiti više mjesta, a za vas će biti manje čišćenja i pospremanja.
Organizirajte svoja „tri kuta u kući“
Većina žena u današnje vrijeme ima dva posla – jedan na svom radnom mjestu, a drugi kod kuće. Na žalost, kućni poslovi, koji jednako pripadaju u životne obaveze, ne ulaze u radni staž i nikada neće biti plaćeni, barem ne novcem, što ne znači da ih se može odgađati i da za njih nije potrebna određena organizacija.
16.11.2011.