interijer

NAMJEŠTAJ I OPREMA

OBAVIJESTI

Lutka u ilustraciji i animiranom filmu

Lutka u ilustraciji i animiranom filmu
“Lutka, trodimenzionalna figura ljudskog lika ili drugog živog bića pokretana od čovjeka, pojavljuje se u umjetnosti od njenih najranijih početaka, podatna da svojim maštovitim oblicima i pokretima utjelovi sve naše utvare, bogove, čudovišta i heroje. I dok se njenim izvornim okruženjem smatra pozornica – lutkarsko kazalište, odavno je iskoračila i u druge medije obogaćujući ih svojim specifičnim izražajnim potencijalom.

30.10.2007.

Galerija ULUPUH

0

U srijedu, 7. studenog 2007. u 19 sati u Galeriji ULUPUH u Zagrebu, Tkalčićeva 14, otvara se izložba “LUTKA U ILUSTRACIJI I ANIMIRANOM FILMU”.

U novije vrijeme u Hrvatskoj nekolicina je autora u lutki prepoznala specifične, u njihovom «primarnom» mediju neostvarive kvalitete, i odlučila ju primijeniti u svojim ostvarenjima - ilustracijama i animiranim filmovima. Zdenko Bašić, Tomislav Gregl, Marijana Jelić, Davor Međurečan, Tihana Ostreš, David Peroš Bonnot, svaki su na svoj način posegnuli za lutkom u svojim radovima, samostalno ili u suradnji s drugim autorima. Izložba kroz njihove različite pristupe i interpretacije lutke otkriva neke njene dosad neprepoznate ili neosviještene kvalitete, posebno u odnosu na digitalnu tehnologiju koja je danas uvijek zavodljiva (lakša) alternativa.” (Maša Štrbac, kustosica izložbe). Izložba će se moći pogledati do 19. studenog: radnim danom od 10 do 17 sati (cetvrtkom od 9 do 13 i od 17 do 20 sati), subotom od 10 do 13 sati.

Davor Međurečan posegnuo je za lutkom u tri animirana filma: Kirye Eleison (2004.), Silencijum (2006.) i Faust (u izradi). Iako svoja vizualno zasićena i sugestivna ostvarenja gradi slobodnim kombiniranjem različitih tehnika (od klasične 2D i 3D računalne animacije, do pikselacije i stop-motiona), lutki uvijek, i onda kad se u filmu pojavljuje tek sporadično, dodjeljuje važnu ulogu naratora ili glavnog protagonista radnje, vodeći nas kroz «vječne ljudske teme» slobode, vjere, otuđenja, potlačenosti…  U njenim «nedostacima» i ograničenjima prepoznaje izražajnu kvalitetu, pa tako u «Silencijumu» lutku, lik slobodno mislećeg pojedinca Petrice Kerempuha  suprotstavlja digitalno animiranim 3D «marionetama» koje svojim koreografiranim pokretima predstavljaju manipulirane pojedince u visoko tehnologiziranom društvu današnjice. Petrica Kerempuh  svojim iskrzanim, izlomljenim pokretima unosi u savršeno zaglađen, lebdeći digitalni svijet nepravilni, «buntovni», sinkopirani ritam, a svojim likom, oblikovanim na način pučke umjetnosti, raskuštrane kose i u krpenoj odjeći, utjelovljuje drevnu, narodnu mudrost.

Za razliku od Međurečana, David Peroš Bonnot svoj je animirani prvijenac «Soldat» (2006.) napravio sasvim u tehnici stop-animacije (tzv. lutka film). Svečano otkrivanje spomenika palom borcu na malom gradskom trgu uprizorio je realistički, sa obiljem detalja. Sam je modelirao sve likove, sklopio im armature, izradio makete zgrada, aviona, tenkova, automobila, oružja, postavio pozornicu. Bogatstvo gesti, uvjerljiva mimika, raznolikost fizionomija odaju pravo kiparsko umijeće, a jedini danak funkcionalnosti su zdepasti udovi  nužni za stabilnost figura. Emotivna troipolminutna priča o besmislu ratovanja nastajala je pune dvije godine, a rezultat predanog i strpljivog rada raskošna je orkestracija pokreta i radnji mnoštva likova koji oduševljavaju svojom uvjerljivošću i bogatstvom živopisnih detalja, i to sve izvedeno u malom, liliputanskom mjerilu!

 

Animirani film “Dvije vile” autora Jadranka Lopatića i Miroslava Klarića za koji je lutke napravila Tihana Ostreš daleko je od Davidove raskoši: ovdje se na apstraktnoj jednobojnoj pozadini odvija jednostavna priča, prepirka dviju vila oko vilinskog štapića. Tihanine su lutke meke, tople, lagane, od tekstila - kao dječje igračke, i najbolje utjelovljuju maštu onih najmlađih. Njihovi tanki gipki udovi ispunjeni spužvom meki su i savitljivi, podatni za izvođenje najmaštovitijih akrobacija  i gegova, prevrtanja i skokove. Radnja filma  svedena je na međusobno nadmetanje vila koje završava naglo, poučnim poentiranjem, kako i priliči pričama za djecu: zbog pohlepe i gramzivosti obje bivaju pretvorene u žabe.

 

Tomislav Gregl u svom filmu “Malformance performance” (2007.), prema ideji i scenariju Tahira Mujičića, koristi lutku u širem smislu - riječ je u stvari o “animiranoj glini” koja se pred nama umijećem kipara Ante Strinića preobražava iz portreta jedne povijesne ličnosti u drugu. Film prati «povijest zla» kao kontinuiteta u povijesti čovječanstva, od prethistorije do danas, kroz portrete povijesnih ličnosti koje su bili njegovi inicijatori ili protagonisti, postupcima i djelima sažeto predočenim kratkim bljeskovima akcije (ubojstva, bitke, pučevi…) na tjemenu njihovih glava. Glina u stalnim preobrazbama, snimljena frontalno, statičnom kamerom na apstraktnoj studijskoj pozadini, središte je svekolikog događanja u kadru i jedini nosilac radnje, a istrzani, zapinjući tijek njenih preobrazbi,  “posljedica” stop-animacije, samo pojačava učinak silovitosti i dramatičnosti uprizorenih povijesnih zbivanja.

Marijana Jelić često za svoje ilustracije izrađuje figure od plastelina ili fimo mase. Riječ je uglavnom o ilustracijama za djecu, pa su njene figure prisne, zaobljenih volumena, živih boja, dobronamjerno karikiranih fizionomija. Iako su često predstavljene u pozama kako živo gestikuliraju, mašu, protežu se, izležavaju, nazdravljaju…, nisu pomične, pa ih Marijana oblikuje tek pošto im odredi točno mjesto i ulogu u pojedinoj ilustraciji. Tada ih fotografira i kompjuterskom obradom unosi na predviđeno mjesto u crtež ili sliku, s duhovitim rješenjima i kolažnim efektima. Ponekad figure ne snima odvojeno nego ih slaže u grupe, raspoređuje u prostoru, smješta u posebno za njih oblikovane ambijente, i tako fotografira, bez naknadnih crtačkih ili bilo kojih drugih intervencija. Ilustracija tada postaje mala kiparska instalacija. Njena je trodimenzionalnost u efektnom kontrastu sa dvodimenzionalnim okružjem teksta, a fotografija kojom je posredovana, u bajkoviti svijet dječje ilustracije unosi elemente stvarnosti, svjetlo, bačene sjene, teksturu materijala od kojih su figure rađene, stvarajući zanimljivu igru dvosmislenosti.

Zdenko Bašić,  posljednji u ovdje predstavljenom nizu autora, lutke koristi podjednako u ilustracijama i animiranim filmovima, kombinirajući ih sa drugim medijima: fotografijom, crtežom, kompjuterskom obradom. Sve njegove lutke obilježava jedinstveni stil – velikih očiju zacakljena, «staklena» pogleda, malih okruglih glava nasađenih na lomna vitka tijela, razbarušene paperjaste kose, djeluju istovremeno krhko, plaho i sjetno. Protagonisti vilinskih priča i bajki, ti nježni likovi nastanjuju svijet obojen nostalgijom i sviješću o prolaznosti na koju podsjećaju satovi, kovčezi, lubanje diskretno umetnuti u složene slikovne ansamble.

Može se učiniti anakronim i neprimjerenim suvremenoj umjetničkoj praksi obilježenoj svekolikim prožimanjem medija sagledavati ju iz perspektive bilo kojeg od njih izdvojeno  - pa i lutke. Većina ovdje predstavljenih autora za lutkom je i posegnula u tom okruženju eksperimenta, slobodnog kombiniranja materijalima i tehnikama, bez unaprijed nametnutih pravila i ograničenja pojedinih disciplina, i iz sasvim individualnih razloga. Daleko od svođenja kompleksnih multimedijskih radova na jedan medij, ova je izložba prije pokušaj da se kroz radove u kojima se lutka pojavljuje otkriju ili osvijeste neke njene dosad neprepoznate kvalitete, posebno u odnosu na digitalnu tehnologiju koja je danas uvijek zavodljiva (lakša) alternativa. (Maša Štrbac)

Biografije autora

ZDENKO BAŠIĆ

Diplomirao je 2006. na Odsjeku za animirani film i nove medije pri Likovnoj akademiji u Zagrebu s animiranim filmom "Priča o snijegu Anđeli u snijegu" u tehnici lutka filma. Bavi se ilustracijom i objavljuje u Hrvatskoj i Engleskoj. Dobitnik je Druge nagrade na Prvom hrvatskom biennale ilustracije u Klovićevim dvorima 2006. Kao ilustrator “Priče o čokoladi“ dobiva nagradu Ovca u kutiji za najbolju slikovnicu za 2006.godinu od stručnog i dječjeg žirija, te nagradu Kiklop za najbolje grafičko oblikovanje za 2006.godinu.
Kontakt: zdenko.bell@gmail.com , 098/ 9642 439 www.bellundertree.com

TOMISLAV GREGL

Profesionalni rad na filmu započeo 1987. g. u Studiju za animirani film „Croatia film“ u Zagrebu. Snimio dugometražne animirane filmove „Čarobnjakov šešir“ (1989) i „Čudnovate zgode šegrta Hlapića“ (1996). „Čežnja“ (2005) je njegov prvi samostalni autorski projekt, nakon kojeg nastaje „Malformance – performance“ (2007).
Kontakt: 098/1635 229

MARIJANA JELIĆ

Ilustracije objavljuje u dječjim časopisima – Modra lasta, Smib, Prvi izbor, Frizbi. Surađuje na oblikovanju i ilustriranju udžbenika, beletristike, slikovnica i časopisa sa Školskom knjigom, Mozaik knjigom, Sysprintom. Sudjelovala u ULUPUH-ovim projektima Interliber 2004 i izložbi -35., izlagala na Prvom hrvatskom biennale ilustracije u Klovićevim dvorima 2006. i na 44. Zlatnom peru u Beogradu 2007.
Kontakt: marijana.jelic@lzmk.hr ; 091/7831 058

DAVOR MEĐUREČAN

Srednju školu završio u Zagrebu. Od 1995. bavi se animacijom i ilustracijom. Autor više animiranih filmova i TV spotova. Filmovi: "Glavno jelo" 1996.; "Flamingo bar" 1998.; "Nivo 9" 2000.; "Minuta prije buđenja" 2001.; "Kyrie eleison" 2003.; "Ciganjska" 2004.; “Silencijum" 2006.; "Faust" u produkciji.
Kontakt: 091/5444 388

TIHANA OSTREŠ

Radila je niz godina kao kostimer za popularnu emisiju Turbo Limach Show. Bavi se izradom lutaka za animirane filmove, izrađuje maskote i dr. Članica je ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje igračaka i lutaka od 2005. godine.
Kontakt: 098/165 3634

DAVID PEROŠ BONNOT

Diplomirao slikarstvo na ALU, Zagreb, 1993. godine. Bavi se ilustracijom, primijenjenim kiparstvom i animiranim filmom. Dizajnira i izrađuje kostime, scenografiju, rekvizite, lutke i makete za potrebe filmskih i TV produkcija. Autor je kratkog animiranog  (stop-animacija) lutkarskog filma "Soldat", koji se prikazuje na festivalima u zemlji i inozemstvu, gdje je dosad osvojio više nagrada i priznanja žirija.
Kontakt: dpbonnot@yahoo.com , 098/476 209

Izložba je ostvarena uz financijsku podršku Ministarstva kulture.

Kontakt:

Galerija ULUPUH, Tkalciceva 14, Zagreb
Tel/Fax: 01 4813 746,
E-mail: galerija-ulupuh@zg.t-com.hr
URL: www.ulupuh.hr

PROJEKTIRANJE I SAVJETOVANJE

Portal interijerNET.hr koristi cookies (kolačiće) za prikazivanje stranica. Nastavkom pregleda ovih stranica pristajete na to da ih koristimo. Ukoliko to ne želite, postavke možete promijeniti u svojem pregledniku. Za nastavak kliknite gumb "Slažem se".

Slažem se