interijer

NAMJEŠTAJ I OPREMA

OBAVIJESTI

Natječaj za izradu idejno oblikovnog rješenja namještaja od cjelovitog drva - KVRGA

Natječaj za izradu idejno oblikovnog rješenja namještaja od cjelovitog drva - KVRGA
Inovativno, kreativno, profesionalno, artikulirano suvremeno. Možete li zamisliti da govorimo o dizajnu hrvatskog namještaja? Ili hrvatskom dizajnu namještaja? Ili o dizajnu namještaja u Hrvatskoj? Dizajn se u nas izvlači na površinu u kontekstu upitnika kome je potreban i tko ga implementira, u kontekstu pitanja o postojanju ili nepostojanju produkt dizajna i produkt dizajnera, posebice u osjetljivoj industriji namještaja.

22.04.2014.

Tatjana Kos

0

Nedavno je u Projektu Era  raspisan Natječaj za dizajn čiji je cilj bio dobiti – namještaj: stol, fotelju, komodu, vitrinu, stolicu, svjetiljku – novi proizvod koji će poslužiti kao gorivo za «preticanje» konkurencije, kao odskočna daska za smještanje u neke nove sfere, ne samo poimanja hrvatske proizvodnje namještaja, nego i promjenu njenog izričaja i percepcije javnosti, domaće i strane.

Kako bi se priča dodatno «zakomplicirala» Era grupa koja je nositelj predmetnog Natječaja uvrstila je u žiri stručnjake iz inozemstva koje itekako dobro mogu, shodno vlastitom iskustvu, procijeniti da li su riječi s početka teksta utemeljene. Osim toga, ti će članovi žirija, svatko u svoju okolinu, u Španjolsku i Njemačku, odnijeti glas o Eri, hrvatskim dizajnerima, hrvatskom drvu, nekom novom pogledu na dizajn, o odličnim radovima koji će se uskoro komercijalizirat. Osim inozemnih dizajnera, g. Guima Coste i g. Barnbeck Jurgena, ocjenjivački sud su činili predstavnici iz Hrvatske: predsjednik žirija g. Davor Husnjak, mag. Dizajna sa dugogodišnjim iskustvom u struci, g. Marin Pasarić, predstavnik Saveza za energetiku koji je posebno promatrao „zelenu“ stranu radova i gđa Tatjana Kos, predstavnica i voditeljica projekta Ere.

 

Davor Husnjak, dizajner, Predsjednik žirija, Hrvatska

Natječaj ocjenjujem izuzetno uspješnim. Dobili smo dosta zanimljivih rješenja u kojima je korišteno cjelovito drvo sa vidljivim „zdravim kvrgama“ u skladu sa principima eko dizajna. Bilo je zaista teško odabrati koji radovi će odnijeti titule najboljih upravo stoga što su se autori potrudili stvoriti uporabne proizvode. Pokazali su da u Hrvatskoj imamo produkt dizajnere koji promišljaju kroz prirodne materijale, u ovom slučaju – drvo.

Pobjednički radovi ipak, na najbolji  način rješavaju temu Natječaja i zadovoljavaju sve prinicpe eko dizajna. Kombinacijom osnovnog i pomoćnih materijala pobjedničkih kolekcija stvorena su jednostavna minimalistička rješenja  širokog područja primjene.

Guim Costa, arhitekt i dizajner, Španjolska

Počašćen sam što sam mogao sudjelovati u radu Ocjenjivačkog suda i na taj način upoznati hrvatske dizajnere kroz ideje o proizvodima. Bilo je vrlo zanimljivo vidjeti kako se neki dizajneri oslanjaju na tradiciju proizvodnje namještaja u Hrvatskoj, dok se drugi okreću prema posljednjim trendovima dizajna, vješto koristeći i kombinirajući kako nordijski, tako i talijanski dizajn. Vidio sam mnoštvo interesantnih radova sa različitih točaka gledišta: forme, materijala, koncepta, korištenja i proizvodnje - što je sve pokazalo koliko su natjecatelji duboko doživjeli projektni zadatak Natječaja. Ovakvi Natječaji daju poticaj dizajnerima za nove dizajnerske prijedloge koji će, u kombinaciji sa hrvatskim proizvođačima u skoroj budućnosti bolje komunicirati što je to hrvatski dizajn. Po mom mišljenju, to je dovoljno dobra baza i način da biste postali važan sudionik europskog dizajna.

Barnbeck  Jurgen, dizajner, Njemačka:

Gledao sam prakitčnost, čiste linije, dizajn za zapadno tržište. Gledao sam da proizvode bude moguće proizvesti i distribuirati u Europi. Sve sam to vidio, čak i više. U većini radova iščitao sam veliko poštovanje prema drvu kao materijalu, promišljanje o dužini proizvodnje, uštedu materijala i vremena. Čak sam se kod nekih radova i čudio s koliko su preciznosti obrađivani principi eko dizajna: olakšana montaža i demontaža, pakiranje proizvoda, mogućnost recikliranja i slično. Vidim veliki kapacitet u ovim dizajnerima, njihovu sigurnost, ali i mogućnost prilagodbe. Jer, zasigurno, neki od ovih radova će se morati prilagoditi, tržištu, proizvođaču, distributeru. No, i kad dožive neku promjenu, ostat će vrlo inovativni, drukčiji, novi, moderni, ostat će kao poruka iz Hrvatske - imamo proizvod za cijelu Europu.

Marin Pasarić, Savez za energetiku Hrvatske:

Iz pristiglih projekata razvidno je da su hrvatski dizajneri, nakon zaprimljenih uputa vezanih uz Natječaj, pomno promislili održive komponente nabave materijala, proizvodnje i zbrinjavanja namještaja. Njihovi radovi pokazuju posjedovanje visoke razine informiranosti o primjeni održivih rješenja u dizajnu namještaja. Predstavljena rješenja na inovativne načine implementiraju najnovije tehnologije u proizvodnji namještaja, poštuju sve izazove koji su u sklopu Natječaja stavljeni pred dizajnere te pokazuju način na koji naši dizajneri prate trendove u razvoju održivog produkt dizajna.


Tatjana Kos, voditeljica projekta ERA:

Još dok smo pisali projektni zadatak, znala sam da nas čekaju  raznoliki radovi, nepresušne ideje i entuzijazam naših dizajnera. Pretpostavljala sam da će se dogoditi ta eksplozija osjećaja i kreativnosti jer mi je  dobro poznato koliko toga hrvatski dizajneri imaju napretek. Bilo je teško odlučiti tko je najbolji jer je većina radova već formirana za proizvodnju i distribuciju. Kao predstavnik proizvođača moram izraziti veliko zadovljstvo dobivenim radovima jer su oni jamstvo da se industrija namještaja u Hrvatskoj može pokrenuti u smjeru održivosti, eko dizajna i razvoju regije. Ovo je samo jedan u nizu natječaja kroz koje će Era grupa komunicirati svoje opredjeljenje - dizajniran, hrvatski namještaj za budućnost.

Romina Radović, mag. dizajna, Voditeljica Natječaja:

„Samo naizgled jednostavan projektni zadatak za dizajn namještaja od cjelovitog drva sa vidljivim „kvrgama“, rezultirao je izuzetno zanimljivim kreativnim rješenjima koja su u potpunosti uvažila zadane smjernice za oblikovanje proizvoda u skladu sa principima eco dizajna. Svi sudionici u ovom natječaju, kako autori koji su sudjelovali na ovom natječaju, tako i članovi stručnog ocjenjivačkog suda su prepoznali viziju ERA grupe, te su svojim angažmanom pokazali želju za sudjelovanjem u kreativnom procesu. Konstruktivni savjeti i primjedbe članova stručnog ocjenjivačkog suda, proizašli iz bogatog višegodišnjeg iskustva, kao i kreativna rješenja dizajnera rezultirali su odabirom radova koji će se naći uskoro na tržištu EU pod markom ERA.“

Osnovni parametri prilikom ocjenjivanja bili su parametri kao što su: konceptualna jasnoća i konzekventnost, kvaliteta dizajnerske artikulacije (usklađenost konstruktivnih, funkcionalnih, ergonomskih i formalnih parametara). Gledala se i sigurnost korištenja i kvaliteta budućeg proizvoda, kao i funkcionalnost, tipološka, funkcionalna i estetska inovativnost. Posebice se  cijenila inteligentna i inovativna uporaba prirodnih materijala,  inovativnost u upotrebi i funkciji predmeta. Napomenimo još  da su  tehnologičnost i ekonomičnost, kao i kreativnost i izvedivost ipak bile odlučujuće u odabiru najboljih radova.

RADOVI:

1. Marija Vonić Kezele SAĆE

Ritam, igra, dinamičnost – korisnik će sam uvjetovati kako će izgledati sustav na zidu. Otkriće da u prirodi postoji element koji objedinjuje gotovo sve principe eko dizajna uvjetovalo je nastanak ovog programa. U njemu je osim sustava polica i tv kompozicije još jedan element – stolica koja je skulptura u prostoru, čvrste konstrukcije i jednostavnog oblika. Čvrsto i pouzdano kao saće, konceptom dominira šesterokut – model koji se ponavlja, ulazi u prostor i oblikuje ga.

2. Marija Vonić Kezele LIST

Ideja je bila prirodu dovesti u dom – gornji dio je sustav polica u kojem se igramo sa pozicijom knjiga – različita dubina polica stvara dodatnu dinamiku. Iako je teško list prenijeti u realnost koja se zove polica za odlaganje, u ovom radu je to vrlo uspješno realizirano.

3. Robert Štimec POLICA

Lagano, organsko, klasično – naizgled jednostavno kao i samo njezino ime, Polica odaje duboko promišljanje o svakodnevnim potrebama: odlaganje, sigurnost, velika nosivost, drvo s kvrgama, iskoristivost ploče, malo različitih materijala, jednostavno pakiranje.

4. Martina Zelenika Moon BOREALIS

Inspiracija je Aurora borealis – prirodni fenomen preslikan na mnoštvo uporabnih predmeta: stolice, fotelje, sofu, stoliće, zidne elemente za odlaganje. Euforija postaje stvarnost kroz boje i oblike, autorica priznaje veliku inspiraciju, pomalo nerealnu. Odajemo joj priznanje – vidljivo da je dizajn inspiriran borovim šumama, planinama i ledenjacima samim time i namještaj je poseban. Poželimo barem dio ovog imati u našim domovima.

5. Vlatka Leskovar GEMMA – Prvonagrađeni rad u kategoriji Mladi dizajneri

  • 0

Namještaj za sjedenje, sofa i fotelja jednostavno su riješene: da budu trajne, ekonomočne sa minimaliziranim brojem elemenata, a ipak se kroz njih ogleda kreativnost. Kvrge podižu vrijednost, naglašava autorica, koja je u konstruiranju pazila i na univerzalnost u proizvodnji na način da se ponavljaju isti dijelovi. Ipak, oni se «ne ponavljaju» na proizvodu jer su vješto oblikovani u inovativno. Ovaj je rad zaslužno pobijedio u kategoriji mlađih od 26 godina. Da je bio i u kategoriji profesionalaca, vjerojatno bi zauzeo visoko mjesto pri vrhu.

6. Mia Klemenčić, Kristina Vugrinski DUPLEX

Modularnost, vlastita kreacija prostora, mogućnost kombinacije ili korištenja jednog jedinog elementa. Mali prostor pretvara se u veliki. Malo ljudi postaje puno ljudi. Sve što poželimo u trenutku postaje stvarnost. Nikad nas nije previše, uvijek – taman. Okarakteriziran kao program za mlade, Duplex mami svojom intuicijom i idejom – sve je nadohvat ruke – ali samo ako trebamo. U suprotnom, nije nametljivo, gotovo da nije vidljivo, iako stalno prisutno.

7. Hana Ciliga, Karla Glavaš IBIS – Prvonagrađeni rad u kategoriji Profesionalni dizajneri

  • 0

Iako su autorice imale prilično jasne ciljeve: funkcionalne i privlačne proizvode, pošlo im je za rukom da izrade – pobjedničke proizvode koji na prvi pogled oduševljavaju. Osim drva, dodaje se  metal – na taj način dodaje se personalnost namještaju. Dizajn je ogoljen, lišen svakog ukrasa u oblikovanju jer je drvo materijal dovoljan sam sebi. Metalni dijelovi daju osjećaj da namještaj lebdi, drveni namještaj više nije težak, masivan, nepokretan. Osim toga, inovativno otvaranje – rasklapanje stola potpuno je neočekivano, nije teško pretpostaviti zašto je IBIS – jednoglasno postao najbolji rad.

8. Vedrana Škalić, Ivica Mamić TILT

Pomno prateći drvo, osluškujući kako zvuči dok se dira, kakvo je na dodir dok se gleda, autori su osmislili još jednu dodatnu posebnost – nagib. Nagib je točka prijeloma u ovom konceptu u kojem se miješaju dvije vrste drva, glatka i hrapava površina, skriveno otvaranje vrata. Bili su hrabri, odlučili su: nema metalnih dijelova – samo drvo i kvrge. Promjenom perspektive gledanja, jednostavnim linijama koje su međusobno suprotstavljene, stvara se nova zanimljiva forma naglašavajući pritom prirodni tok goda i drva.

9. Vedrana Škalić, Ivica Mamić UNI - Drugonagrađeni rad u kategoriji Profesionalni dizajneri

Kolekcija čistih i jednostavnih linija naglašenih blago zaobljenim detaljima. Zaobljene linije ističu formu vitkih nogu te utore na frontama ladice. Svi elementi napravljeni su od punog drva, možda hrasta, ali su zamišljeni u kombinaciji s nekom drugom vrstom drva. Autori su se pokazali kao veliki poznavaoci drva, načina njegove obrade i primjene. Siguran, poseban, vrlo primamljiv, ovaj je rad među prva tri nagrađena.

  • 0

10. Jakov Šrajer, Jelena Lukač Kirs IKS - Trećenagrađeni rad u kategoriji Profesionalni dizajneri

  • 0

Koncept se bazira na elegantnim linijama spoja nogu. Prekrižene, koso postavljene noge stvaraju vizualno pamtljiv detalj koji punom drvu daje lakoću. Izbjegavali su se dodatni materijali koji bi odvraćali pažnju od elegancije svijetlog drva i finoće obrade. Samo naizgled lagane, konstrukcije stolica i stola su vrlo čvrste i odgovaraju na jedan od najjačih zahtjeva: dugotrajnost. Ocjenjivački sud prepoznao je viziju dobrog programa i odlučio da se IKS nađe među najboljim radovima Natječaja.

11. Jakov Šrajer, Jelena Lukač Kirš, Maša Vukmanović DIAGO

Izlomljene plohe stvaraju dinamička vizualna stremljenja koncepta. Gotovo kristalna struktura površina umirena je krajnje čistim linijama postolja koji ih nose. Oštre linije i izlomljene plohe, nositelji su ovog koncepta koji se svojom idejom izrazito suvremen. Dio elemenata programa potpuno je reduciran na elementarne forme kako bi ostalim, vizualno jakim elementima bio podrška, a ne konkurencija.

12. Jakov Šrajer, Jelena Lukač Kirš KNOCKKNOCK

Namještaj KNOCK oblikovan je poetikom ravnih linija čini su pločasti dijelovi pogodni za izvedbu u „kvrgavom“ materijalu. Suvremeni detalji bliski konstruktivističkoj estetici dosljedno se provlače kroz cijeli program, a da se ne „pada u zamku“ dosadnog ponavljanja. Iako se ljudi boje novih formi i oblika, ovaj Program ima sve predispozicije da bude – prihvaćen iako drukčiji.

13. Ivana Cvetković Lakoš CENTRUM

Osmišljen je da bude izrađeno o kvalitetnog cjelovitog jasena kao primarnog drvno materijala karakteristične tvrdoće i postojanosti. Svijetla boja drveta sa brojnim i raznovrsnim varijacijama u boji i strukturi namještaju daju zanimljiv izgled. Po svojim karakteristikama, slično hrastu drvo jasena  uobličeno u CENTUM prostoru daje jedinstven pečat. Autorica nije mogla odoljeti, a da ne pojača taj pečat – u pojedinim dijelovima kolekcije, jasen je kombiniran s maslinom. Šare i kvrge na masivnim pločama masline unose živost u namještaj i naglašavaju mirnoću i transparentnost jasena.

14. Toni Kurti MODUL

Oblikovan je jednostavan element čvrstih pravokutnih linija, proporcionalnih širina, visina i dubina koji omogućava raznoliko slaganje. Element, osim što se razlikuje u dimenzijama, razlikuje se i u funkciji. Osim drva, dodan je i vapnenački kamen Kimenjak i Sivac koje nalazimo u hrvatskim kamenolomima. Kamen vizualno raspodjeljuje elemente po horizontalnoj liniji. Time ih spaja ili razdvaja, ovisno o promatraču i doživljaju.

Namještaj ERA izrađen je od visokovrijedne drvne sirovine, dizajniran i inovativan, objedinjuje mogućnost tehnološke i majstorske izrade i izrađen je u skladu sa principima eko dizajna i društvene odgovornosti.

U projektnom zadatku Natječaja definirani su proizvodi, odnosno njihova funkcija kroz zahtjeve da to budu upotrebni predmeti  koji odražavaju kreativnost i inovativnost autora ili tima, a da su izrađeni prvenstveno od cjelovitog drveta sa vidljivim „zdravim“ kvrgama, kao i da odražavaju promišljanje i emocije koje autor povezuje uz drvo i drvne materijale.

Svjesnost i znanje o etičnom proizvodu je odgovornost svih sudionika u stvaranju ali i u lancu životnog vijeka proizvoda: odgovornost dizajnera i proizvođača, osim samog oblikovanja proizvoda, sastoji se u oblikovanju proizvoda u skladu sa sigurnosti u izradi, kao i racionalnim korištenjem svih dostupnih resursa i odgovornost krajnjeg potrošača, od kojeg se očekuje da u skladu sa svojim društveno odgovornim ponašanjem odabere proizvod koji je proizveden i oblikovan odgovorno s etičnim načelima društveno odgovornog poslovanja.

Ocjenjivački sud je prilikom vrednovanja natječajnih radova dao prednost inovativnim, kreativno osmišljenim, profesionalno i suvremeno artikuliranim rješenjima izrađenim na temelju natječajnog projektnog zadatka i samostalnog istraživanja i promišljanja teme Natječaja.

Namještaj ERA izrađen je od visokovrijedne drvne sirovine, dizajniran i inovativan, objedinjuje mogućnost tehnološke i majstorske izrade i izrađen je u skladu sa principima eko dizajna i društvene odgovornosti.

U projektnom zadatku Natječaja definirani su proizvodi, odnosno njihova funkcija kroz zahtjeve da to budu upotrebni predmeti koji odražavaju kreativnost i inovativnost autora ili tima, a da su izrađeni prvenstveno od cjelovitog drveta sa vidljivim „zdravim“ kvrgama, kao i da odražavaju promišljanje i emocije koje autor povezuje uz drvo i drvne materijale.

Svjesnost i znanje o etičnom proizvodu je odgovornost svih sudionika u stvaranju ali i u lancu životnog vijeka proizvoda: odgovornost dizajnera i proizvođača, osim samog oblikovanja proizvoda, sastoji se u oblikovanju proizvoda u skladu sa sigurnosti u izradi, kao i racionalnim korištenjem svih dostupnih resursa i odgovornost krajnjeg potrošača, od kojeg se očekuje da u skladu sa svojim društveno odgovornim ponašanjem odabere proizvod koji je proizveden i oblikovan odgovorno s etičnim načelima društveno odgovornog poslovanja.

Ocjenjivački sud je prilikom vrednovanja natječajnih radova dao prednost inovativnim, kreativno osmišljenim, profesionalno i suvremeno artikuliranim rješenjima izrađenim na temelju natječajnog projektnog zadatka i samostalnog istraživanja i promišljanja teme Natječaja.

PROJEKTIRANJE I SAVJETOVANJE

Pogledajte više u fotogaleriji

Pronađite više proizvoda u NAMJEŠTAJ I OPREMA

Portal interijerNET.hr koristi cookies (kolačiće) za prikazivanje stranica. Nastavkom pregleda ovih stranica pristajete na to da ih koristimo. Ukoliko to ne želite, postavke možete promijeniti u svojem pregledniku. Za nastavak kliknite gumb "Slažem se".

Slažem se